2. nedeľa po Veľkej noci - Misericordias Domini

Latinský názov Misericordias Domini dostala nedeľa podľa priradeného starocirkevného introitu na začiatok bohoslužby Ž 33,5b-6: „Misericordia Domini plena est terra. Verbo Domini caeli facti sunt et spiritu oris eius omnis ornatus eorum.“  V našom preklade: „... milosti Hospodinovej je plná zem.  Hospodinovým slovom utvorené sú nebesá a dychom Jeho úst ich všetky voje.“

Zvyknutí sme ju však nazývať nedeľou dobrého Pastiera podľa textov – typického evanjelia k tejto téme J 10,11-16, ale aj epištoly 1Pt 2,21(b)-25, kde sa píše o „Pastierovi a Biskupovi našich duší“ a k tomu ešte aj starozmluvného textu Ez 34,(1-2)11-16 o Pánu Bohu ako starostlivom Pastierovi.

Malou otázkou ostáva, prečo sa do veľkonočného obdobia (pôvodných 50 dní Veľkej noci) dostala téma nie celkom veľkonočného Dobrého pastiera podopretá práve evanjeliom J 10 a nie napríklad J 21,12-23, ktoré sa tiež týka pastierstva a zachytáva situáciu práve z obdobia po vzkriesení Pána. Predpokladá sa, že potom, ako sa prax pôvodnej 50-dňovej oslavy Veľkej noci postupne prestala zachovávať a nahradila ju už iba osemdňová oktáva, postupne sa uvoľňovali aj témy poveľkonočných nedieľ. Je možné, že téma prišla z čítania epištoly a evanjelium bolo doplnené. Epištoly celého poveľkonočného obdobia až po 5. nedeľu po Trojici, s malými výnimkami pochádzajú z tzv. katolíckych epištol (nie pavlovské, ani list Židom) a naznačujú, že sú pozostatkom starodávneho postupného čítania (lectio continua) ešte z čias prvotnej cirkvi. K epištole 1Pt 2,21(b)-25 viac patrí práve – J 10,11-16.

V rímskokatolíckej cirkvi došlo v rámci liturgickej reformy z 2. vatikánskeho koncilu v r. 1970 k výmene tejto a nasledujúcej nedele. Preto už teraz, 3. veľkonočnú nedeľu nazývajú Jubilate a až nasledovnú nedeľou Dobrého Pastiera. Urobili to práve kvôli vyššie spomínanému problému, aby zachovali vyslovene veľkonočné témy hneď po Veľkonočnej nedeli.

Možno je pôvodnejšia pravoslávna tradícia, ktorá stále zachováva päťdesiatnicu Veľkej noci a k tejto nedeli používa tému žien myrhonosičiek (ženy, ktoré prinášali vonné masti na pomazanie tela mŕtveho Pána Ježiša).

Ktoré piesne sú asi najvhodnejšie pre nedeľu Dobrého pastiera? Kým Tranovského kancionál nám odporúča 6 piesní, z nich v súčasnom Spevníku máme iba tri z nich: ES 137 Kristus Pán vstal - radujme sa!, ES 141 Nastal nám čas preradostný a ES 451 Ježiša neopustím, spomedzi veľkonočných sa však s témou Pastiera stretávame iba v ES 143 Ó, kresťania, vzdajme chválu.

Predvoľby súkromia
Cookies používame na zlepšenie vašej návštevy tejto webovej stránky, analýzu jej výkonnosti a zhromažďovanie údajov o jej používaní. Na tento účel môžeme použiť nástroje a služby tretích strán a zhromaždené údaje sa môžu preniesť k partnerom v EÚ, USA alebo iných krajinách. Kliknutím na „Prijať všetky cookies“ vyjadrujete svoj súhlas s týmto spracovaním. Nižšie môžete nájsť podrobné informácie alebo upraviť svoje preferencie.

Zásady ochrany osobných údajov

Ukázať podrobnosti

Prihlásenie